Ten artykuł od 2016-07 wymaga zweryfikowania podanych informacji. |
Autostrady są nazywane w języku serbskim jako auto-put [cyr. ауто-пут].
Znaczna część systemu dróg została wybudowana jeszcze przed rozpadem Jugosławii[1]. Ograniczenie prędkości dla samochodów od maja 2018 wynosi 130 km/h[2].
Przejazd serbskimi autostradami jest płatny. Opłaty pobierane są za pośrednictwem punktów poboru opłat. Opłata zależy od odcinka i przejechanego dystansu.
Lista autostrad w Serbii (stan na 2019):
Nr drogi | Przebieg | Długość | Mapa |
---|---|---|---|
Węgry - Nowy Sad – Belgrad – Nisz – Macedonia Północna | 584 km / 584 km | ||
A1 - Belgrad – Čačak – Požega | 151,7 km / 120 km | ||
Chorwacja - Belgrad | 94,5 km / 94,5 km | ||
A1 - Nisz – Pirot – Bułgaria | 108,6 km / 108,6 km | ||
Čačak – Kruševac – A1 | 341,4 km / 0 km |
A1 jest obecnie najdłuższą autostradą w Serbii. Przebiega od miejscowości leżącej na granicy z Węgrami: Horgoš, poprzez Belgrad (skrzyżowanie z A3 i A2), miejscowością Kruševac (skrzyżowanie z A5), Niš (skrzyżowanie z A4), aż do granicy serbsko-macedońskiej, Preševo-Tabanovce.
Znaczna część trasy została wybudowana za czasów byłej Jugosławii. Autostrada A1 jest częścią europejskiej trasy E75.
A2 połączy Belgrad z miastem Požega. Droga stanowić będzie obwodnicę dla miast Obrenovac oraz Čačak.
A3 jest jedyną wybudowaną w całości autostradą w Serbii, przebiega od Belgradu do granicy z Chorwacją.
A4 połączy autostradę A1 z granicą serbsko-bułgarską. Droga będzie częścią europejskiej trasy E80.
A5 połączy autostradę A1 z autostradą A2. Droga będzie obwodnicą dla miast Kruševac oraz Kraljevo.
Uczę się języka hebrajskiego. Tutaj go sobie utrwalam.
Zawartość tej strony pochodzi stąd.