All Nippon Airways
全日本空輸
Ilustracja
IATA
NH
ICAO
ANA
Znak
ALL NIPPON
Historia
Data założenia

grudzień 1952 (jako Japan Helicopter & Aerolane Transport[1])
grudzień 1957 (jako All Nippon Airways[1])

Rozpoczęcie działalności

luty 1953[1]

Lokalizacja
Państwo

 Japonia

Baza

Tokyo Narita

Węzeł

Tokyo Narita

Kooperacja
Program lojalnościowy

ANA Mileage Club

Sojusz

Star Alliance

Flota
Liczba samolotów

149 (+92 zamówione)

Liczba tras

81

Przedsiębiorstwo
Siedziba

Minato, Tokio[2]

Członkowie zarządu

Yūji Hirako (prezes generalny)[2]

Kapitał zakładowy

25 000 000 000 ¥[2]

Slogan

Inspiration of JAPAN

Skytrax

5/5 gwiazdek

Strona internetowa
Boeing 747-400 w barwach ANA
Boeing 787-8 w specjalnym malowaniu. Linie ANA jako pierwsze na świecie zaczęły użytkować Dreamlinera.
Japoński samolot NAMC YS-11 był pierwszym modelem użytkowanym przez linie ANA.

All Nippon Airways (jap. 全日本空輸 Zen Nippon Kūyu)japońskie linie lotnicze z siedzibą w Tokio i zarazem największe linie lotnicze w Japonii (od bankructwa Japan Airlines w 2010), obsługujące połączenia z Azją, Europą, Ameryką Północną i Oceanią z głównym węzłem w porcie lotniczym Tokio-Narita.

W dniu 29 marca 2013 roku linie All Nippon Airways otrzymały status przewoźnika 5-gwiazdkowego w rankingu Skytrax.

Linie partnerskie

Linie lotnicze ANA współpracują z poniższymi liniami lotniczymi[3]:

Międzynarodowe

Międzynarodowe

Krajowe

(* - Linie lotnicze wchodzące w skład sojuszu Star Alliance)

Flota

Stan floty na kwiecień 2020:[4]

Model Liczba Zamówionych Liczba pasażerów Uwagi
Airbus A320neo 11 - 150
Airbus A320-200 3 - 166
stopniowo wycofywane
Airbus A321neo 9
Airbus A321-200 5 - 185
AIrbus A380 2
Boeing 737 8 (wersja -700)

39 (wersja -800)

-
Boeing 767-300 33 - 272
Boeing 777-200 20 - 376
Boeing 777-300 35 - 477
Boeing 787-8 36 - 264 (0/12/0/252)
Boeing 787-9 35 - 395 (0/18/0/377)
Boeing 787-10 2
Razem 238 0

Historia rozwoju floty

Pierwotnie linia posiadała jeden japoński samolot NAMC YS-11. Więcej maszyn YS-11 latało pod nazwą ANK lub Air Nippon, spółek zależnych od ANA. Samoloty typu YS-11 zostały całkowicie wycofane w 2006. Część tych samolotów zezłomowano, część znajduje się w muzeach oraz trafiły w ręce prywatne.

29 lutego 2008 w swój ostatni rejs dla linii ANA z Hakodate do Tokio udał się Airbus A321. Linie wycofały ten model po 10 latach użytkowania. Kiedy A321 wszedł do służby w barwach ANA był pierwszym samolotem tego typu w Japonii.

We wrześniu 2011 do linii trafił pierwszy Boeing 787 Dreamliner. Pierwszy komercyjny lot wykonał 26 października 2011 jako lot czarterowy z Tokio-Narita do Hongkongu, był to pierwszy lot komercyjny Dreamlinera[5].

Plany rozwoju

Obecnie ANA wprowadza do floty nowy samolot szerokokadłubowy Boeing 787. Linia złożyła zamówienie na ten samolot w 2004 na 50 maszyn. Dreamlinery będą wyposażone w silniki Rolls-Royce. Wszystkie egzemplarze mają zostać dostarczone do marca 2018.

Dnia 17 lutego 2005 ANA podpisała kontrakt na dostawę kolejnych 4 samolotów Boeing 777-300ER, dając razem liczbę 10 zamówionych maszyn. Pierwsza została dostarczona w październiku 2004[6].

ANA ogłosiła w dniu 31 stycznia 2006, że będzie konwersja dwóch zamówionych Boeingów 737-700 na wersję 737-700ER[7], aby móc uruchomić trasy, na które pozwala zwiększony zasięg samolotu w wersji -ER. W marcu 2008 Linie zamówiły również 15 sztuk japońskiego samolotu Mitsubishi Regional Jet[8].

21 grudnia 2009 ANA ogłosiła plan zakupu 10 nowych, szerokokadłubowych samolotów Boeinga, 5 maszyn Boeing 767 i 5 Boeing 777. Samoloty B767 będą latać do momentu, kiedy zostanie dostarczona większość maszyn typu Boeing 787, zaś maszyny B777 zastąpią wycofywane Boeingi 747-400.

Przypisy

  1. a b c ANA Group History. All Nippon Airways Co., Ltd.. [dostęp 2018-11-30].
  2. a b c Corporate Profile. All Nippon Airways Co., Ltd.. [dostęp 2018-11-30].
  3. Code Share Flights. ANA.co.jp. [dostęp 2012-05-29]. (ang.).
  4. All Nippon Airways Fleet | Airfleets aviation [online], www.airfleets.net [dostęp 2020-04-17].
  5. Maiden Dreamliner flight lands in Hong Kong. KSDK.com. [dostęp 2012-07-05]. (ang.).
  6. ANA gets first 777-300ER. Wichita Business Journal. [dostęp 2012-07-05]. (ang.).
  7. Boeing doubles range of 737-700 to satisfy ANA. Flightglobal.com. [dostęp 2012-07-05]. (ang.).
  8. ANA Selects Mitsubishi Regional Jet. ANA.co.jp. [dostęp 2012-07-05]. (ang.).

Linki zewnętrzne

  • Strona internetowa przewoźnika

Witaj

Uczę się języka hebrajskiego. Tutaj go sobie utrwalam.

Źródło

Zawartość tej strony pochodzi stąd.

Odsyłacze

Generator Margonem

Podziel się