Akwizycja języka, przyswajanie języka – stopniowe nabywanie umiejętności językowych i komunikacyjnych w danym języku, tj. umiejętności rozumienia danego języka i mówienia nim. Pojęcie to odnosi się zwykle do nabywania mowy ojczystej przez dziecko, ale bywa także odnoszone do dorosłych. Niekiedy akwizycja językowa jest odróżniana od nauki języka jako procesu kontrolowanego[1] .
Akwizycja mowy ojczystej jest związana z ogólnym rozwojem dziecka, z rozwojem jego myślenia i zdolności poznawczych[1] . W odpowiednich warunkach dziecko zdrowe opanowuje warstwę dźwiękową języka, system gramatyczny, a także wystarczający zasób słownictwa, semantykę i pragmatykę, przy czym proces ten ma przebieg stopniowy[1] .
Akwizycja językowa jest przedmiotem zainteresowań językoznawstwa, jak też psychologii, pedagogiki, logopedii i medycyny[1] . Badania w zakresie akwizycji języka przybierają zatem charakter interdyscyplinarny[1] .
Akwizycja językowa może się wiązać z przyswajeniem różnych dialektów, np. lokalnego bądź środowiskowego wariantu języka oraz prestiżowej odmiany standardowej[2][3].
Uczę się języka hebrajskiego. Tutaj go sobie utrwalam.
Zawartość tej strony pochodzi stąd.